הביולוגיה של ההכרה
המחקר של הומברטו מטוראנה על טבע התפישה, סיפק את הבסיס הביולוגי של האימון האונטולוגי. הממצאים של המחקר שלו בנוירופיזיולוגיה של הראייה, הובילו אותו לחקור את ההבנה ההגיונית של התפישה (התפיסה וההצגה של המציאות האובייקטיבית של העולם) שבתורה גרמה להתפתחות תיאוריה על מערכות חיות, שפה והכרה. 7חלק מהמושגים הבסיסיים בתיאוריה שלו הינם: המתבונן, מערכת העצבים, דטרמיניזם מובנה, הפרעה, מבנה התקשרות זוגית, הכרה, הבחנות, תחומים מוסכמים, שימוש בשפה ושימוש ברגשות.
היבט מרכזי בתיאורה של מאטוראנה הוא הרעיון של "המתבונן". מה שנראה, תלוי במתבונן.8לפי מאטוראנה, העולם שכולנו מכירים כמתבוננים תלוי באינטראקציות בין הנוירונים של מערכת העצבים שלנו. לומר זאת בדרך נוספת, זהו המבנה של מערכת העצבים שלנו שקובעת בעיקר בכל נקודת זמן, מהי המציאות עבורנו (באופן אישי ובאופן קבוצתי). מאטוראנה טען שחייבים ללמוד תפישה מבפנים ולא מבחוץ כדי שמערכת העצבים תיצור את התופעה שהפכה להיות גלויה וברת קיום עבור המתבונן.
ניתן להתייחס לבני אדם ולמערכות חיות אחרות כ"מערכות קבועות מובנות" עם מבנה מערכת העצבים שלנו שמיידעת אותנו כיצד לצפות ולהגיב בעולם (שכולל לא רק את העולם הפיזי אלא גם את העולם המופשט ובמיוחד את העולם של אפשרות). אירועים ונסיבות לא מצביעים על האופן שבו יצור חי יגיב. עבור מאטוראנה, אירועים ונסיבות שהם מנותקים באופן מרחבי מהיצור החי, יוצרים הפרעה במערכת העצבים שלו. בכל אופן, זה לא הנסיבות החיצוניות שבראש וראשונה קובעות את התגובה של ייצור חי. במידת מה, זה מבנה מערכת העצבים של ייצור חי שקובע בראש וראשונה את התגובה שלו.
מאטוראנה מדגיש שהרעיון של דטרמיניזם מובנה לא אומר מערכת עצבים קבועה ולא ניתנת לשינוי; מערכת העצבים היא גמישה. מערכות חיות לומדות כל הזמן, מסתגלות ומשתנות כשמתפתחים קשרים חדשים בין נוירונים, משנים את מבנה מערכת העצבים ומאפשרים דרכים שונות אפשריות של תצפית והתנהגות.
החלק החי של תהליך ההסתגלות וההישרדות של מערכות חיות הוא האינטראקציות עם הסביבה שלהם (בינוני), שכוללת מערכות חיות אחרות. במהלך האינטראקציות המתמשכות שלהם, מערכות חיות כל הזמן מפריעות למערכות העצבים האחד של השני, זהו תהליך שמאטוראנה מתייחס אליו כ"מבנה התקשרות זוגית". מערכות חיות מתקיימות בהשפעה הדדית עם הסביבה שלהן שבה המבנה
של מערכת העצבים שלהם מופרע כל הזמן ומשתנה כדי לשנות את איך שהם כמתבוננים. עבור מאטוראנה, הכרה בנויה במונחים של פעולות ואינטראקציות והכרה היא בלתי נפרדת מתהליך ההתבוננות והחיים. "מערכות חיות הן מערכות הכרתיות וחיים כתהליך, הם תהליך של הכרה"9.
השייכות של רעיונות מפתח אילו לאימון אונטולוגי היא שהלקוחות (מתאמנים) מוגבלים על ידי האופן שבו הם מתבוננים על העולם שלהם ושבעיות, אפשרויות ופתרונות מתקיימים "בעיני המתבונן". התפקיד החיוני של המאמן הוא לספק למתאמן הקשר בטוח ללמוד הבחנות חדשות שירחיבו את האופן שבו הם מתבוננים ויאפשר להם להפוך להיות מתבונן שונה ויותר מלא עוצמה (עוצמה מפורשת כיכולת לנקוט בפעולה יעילה)
נקודת המבט של מאטוראנה לגבי שפה מבוססת על הרעיון של "תחומים מוסכמים", שבה ם מתבוננים משתפים הבחנות על התבוננות בעולם, ואלו הן הבחנות שמופיעות בשפה. כתחום מוסכם של פעילות אנושית, שפה מאפשרת הבחנה של מאפיינים של העולם, והתפתחות של הבנה משותפת. זהו הבסיס החיוני להתפתחות סוגים שונים של שיתופי פעולה, שחיוניים ביחסים אישיים ומקצועיים בונים.
בנוסף לכך ששפה היא מאפיין חי של מבנה מערכת העצבים האנושית, מעצבת את האופן שבו אנשים מתבוננים בעולם של מציאות ואפשרות, מאטוראנה גם מדגיש את התפקיד של רגשות ופיזיולוגיה. הוא הטביע את הביטוי "שפתיות" ו"רגשיות" כדי לציין ששפה ורגשות הם תהליכים חיים ושהם מאפיינים בלתי נפרדים מתפישה והכרה10. הוא אפיין רגשות כנטיות גוף דינאמיות וכהתנהגויות של יחסים.
נקודות המבט של מאטוראנה על שפה, רגשות ופיזיולוגיה, מספקות בסיס למודל ומתודולוגיה חיוניים של האימון האונטולוגי. המבנה של מערכת העצבים האנושית נחשבת לאינטראקציה דינאמית בין שלושה תחומים הקשורים זה לזה בקיום האנושי: שפה, רגשות וגוף. באימון אונטולוגי יחסי הגומלין המורכבים בין שלושת התחומים האונטולוגיים הללו נחשבים כדרך של הוויה, המעצבת את האופן שבו העולם נראה. כל תחום הינו תחום של למידה ושינוי, ונדרש מפנה שיתחולל בכל שלושת התחומים כדי שהשינוי יופיע לאורך זמן ממושך.
היישום באימון של שלושת התחומים שפה, רגשות וגוף הוא שהמאמן הינו מתבונן באופן חודר, כיצד (א) המתאמן משתמש בשפה (ב) החוויה הרגשית של המתאמן ו (ג) כיצד הדרכים המסוימות של שפתיות ורגשיות מעוצבות בגופו של המתאמן. התפקיד של המאמן הוא לחקור באופן מכובד יחד עם המתאמן לגבי האופן שבו שינויים יכולים להופיע בכל תחום של שפה, רגשות וגוף, לחולל נקודות מבט חדשות
ומועילות שיפתחו אפשרויות חדשות לפעולה יעילה של המתאמן. (ראה דוגמא למטה "אימון אונטולוגי בפעולה").
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה